Bun venit la o pagina socio-economico-politica!

Doua din componentele enuntate, politica si economia nu pot exista una fara de alta."Unde-i economie apare banul, langa ban apare politicul" Horea Mihaltan

Acumularea de cunostinte este primul pas spre orice reusita" Horea Mihaltan

Intelege ceea ce faci! " Horea Mihaltan

Un om interesat poate invata orice." Horea Mihaltan

Un popor cu mentalitate ignoranta va alege politicieni ignoranti, osandindu-se astfel la un trai ignorat" Horea Mihaltan

Mentalitatea este piatra de temelie a societatii" Horea Mihaltan

Nici o societate nu poate fi mai buna decat constructorii ei"
Horea Mihaltan

Lectura este un lucru benefic cu o conditie! Daca intelegi ceea ce citesti". Horea Mihaltan

A invata este o prestatie, a preda este o arta. Sublimul este cand ii faci pe altii sa inteleaga, ceea ce ai invatat." Horea Mihaltan

Oamenii nu-si schimba caracterul, isi schimba doar mastile cu care vor sa-l acopere. Horea Mihaltan

Daca schimbi felul in care privesti lucrurile, lucrurile se schimba". Wayne Dyer

Democracy is when the indigent, and not the men of property, are the rulers." - Aristotle





duminică, 20 mai 2012

"Our imperative is to promote growth and jobs."

Since when? Since always! And you promote it in every meeting you have, twice a month, while spending even more of people's money. Did you obtain any of it? 

Of course not! Because jobs and growth can't be promoted by destroying the free market and neither trough speeches. Which actually seem to be your only imperatives. (nota subsemnatului) 

In rest poti citi decalratii asemanatoare cu cele romanesti, de care sincer sa fiu eu m-am saturat pana peste cap. O pagina intreaga plina de gargara penibila, aici, daca te intereseaza. Pe mine nu!

We agree that all of our governments need to take actions to boost confidence and nurture recovery including reforms to raise productivity, growth and demand within a sustainable, credible and non-inflationary macroeconomic framework.  

I suggest you agree less and do some more, which you can't, of course, because you are the very first reason of all the shit we are drowning in. By the way! Did you ever hear anybody being able to restore confidence by lying? 

Pe aceste stiri va incerca euro sa mai urce o leaca, dupa care va mai avea probabil o cadere, inaintea unei noi reveniri. Miscarile probabile pe care le-am insirat nu vin din grafice, pentru ca in weekend nimic nu misca. 

Sunt doar rezultatul unei analize mentale facute unor sentimente care s-ar putea naste din stirile pe care le-ai citit. Vom vedea! Sunt perceptiile mele de moment, care nu influenteaza cu nimic scenariile de durata medie si lunga pe care le cunosti. Ma astept la aceste miscari exact in zilele urmatoare. In perspectiva foarte scurta de timp.

Ps. Daca esti cat de cat interesat in analiza politico-economica observa un fenomen deosebit de interesant. Observa cum aceste paiate decid sa se intalneasca si sa faca afirmatii exact cu ocazia unor date de reactie despre care eu am vorbit cu luni inainte. De unde sa fi stiut eu, sau oricine de fapt, ca acesti magari se vor intalni exact in data de 20 sau in jurul acestei date? Acum dou trei luni cand am inceput sa vorbesc despre ea. Si de unde sa fi stiut oricine ca bursele, euro, metalele, petrolul, vor ajunge exact la nivele de pret cheie tot la data de care vorbim? Pe mine ma fascineaza aceste realitati pe care le consider fara sa ezit zguduitoare. Nivelele de pret si de timp par sa actioneze ca un magnet asupra burselor. Pana si un orb ar trebui sa vada acest lucru.

30 de comentarii:

Mad io spunea...

Apoi probabil tu iei in considerare si miscarile astrelor :D. Pai data de 5 mai s-a potrivit bine cu o luna plina si inca cea mai "plina" din ultimii ani, iar acum pe 20 mai avem luna noua. Ca sa vezi ce sincronicitati.

Oare peste 2 sapt la inceputul lui Iunie cand va fi luna plina vezi ceva nivele cheie?

Horea spunea...

Privind data de 5 mai, daca te uiti bine in analizele pe care le-am facut, vorbeam de maxima ciclului de un an. Vezi ce s-a intamplat cu bursa daca te intorci inapoi un an de la tocmai acea data de 5 mai.

Cred si in efectul astrelor asupra comportamentului uman, s-a dovedit ca ele afacteaza pana si animalele. Datele de care vorbesc sunt totusi dupa cate ai putut obseva intervale, care pot fi uneori si de 3-4 zile.

II spuneam lui Flavian mai demult ca mi-as fi dorit sa stiu astrologie, numai ca energia necesara pentru studiul ei imi lipseste in momentul de fata. Si asta poate tocmai pentru ca am obtinut rezultate satisfacatoare cu metodele mele de calcul.

Atat in privinta timpului, cat si in privinta pretului. Teoria celor trei valuri se bazeaza tocmai de aceea pe cei doi piloni amintiti. Pretul si timpul.

Adrian spunea...

Cum se poate proteja cineva care are economiile in lei si vrea sa nu schimbe acum in euro sau dolari(depozitul expira in decembrie).Poate sa fixeze un curs pt atunci cu banca sau e mai ieftin la un broker?Multumesc anticipat .

Horea spunea...

Adrian, eu ma protejez incercand sa fiu pe cat se poate de partea pietei. Imi schimb pozitiile asadar ca atare, tinand cont de cum s-i le schimba piata. Pana in decembrie se pot intampla foarte multe. Traind in Romania cei mai multi primesc salariul in lei.

Problema vine atunci cand preturile sunt puse in alte valute. Care apreciate fata de leu ii scad acestuia simtitor puterea de cumparare. Ca o consecinta este bine sa tinzi catre o protejare permanenta, pe care in conditii actuale o faci foarte greu pe un timp indelungat.

Eu am stat cu leul atunci cand el se aprecia sau cand era cel putin neschimbat fata de alte valute. Stau acum in dolari, pentru ca dolarul s-a apreciat cel mai mult fata de leu in timpul cel mai scurt. Asta tocmai pentru ca vreau sa-mi protejez puterea de cumparare de care vorbeam.

In Norvegia am coroane, o valuta tot solida si stabila fata de celelalte. Cand va veni din nou vremea altor investitii ma voi baga acolo, Voi putea face cu atat mai multe cumparari in acel moment cu am reusit sa-mi protejez mai bine puterea de cumparare. Deci inca o data! Puterea de cunparare a leului se poate schimba de foarte multe ori pana in decembrie.

Adrian spunea...

Am cam 250000 Ron pusi deoparte pt o locuinta.M-am gandit ca locuinta fiind in Romania sa o cumpar doar la un pret decent cu credit in lei la o dobanda decenta (cam 5-6% zic eu ) asa ca am economisit in lei.Locuinta la care ma gandesc ar trebiu sa coste maxim 200000 ron la care sa platesc rata cam 1000 ron/luna , adica ceva mai putin decat chiria pe care o platesc azi .Ma gandeam ca in 2009 preturile imobilelor au scazut mai mult in euro decat in lei si daca acum s-ar intampla la fel ar fi bine sa aleg o varianta de protectie a cursului.Ma intereseaza puterea de cumparare a unei monede in raport cu valoarea imobilului pe care o sa il cumpar la un moment dat si de ast m-am ferit de dolar (am considerat ca variaza prea mult si e treba pt profesionisti).Acum am o dilema doar intre lei si euro ca in astea se cam discuta in imobiliare in capitala.Oricum am observat ca in lei valoarea imobilelor scade mai putin .Multumesc pt raspuns.

Horea spunea...

Scade mai putin in lei din considerentele pe care le-am specificat. Ar mai trebui sa-ti aduci aminte de un lucru. Dupa lovitura de stat preturile romanesti erau in dolari, la masini, la imobile, la bunuri mai scumpe in general. Odata cu aprecierea euro romanul a inceput sa ceara preturi in euro pe aceleasi bunuri. Din nou din cauza considerentelor pe care le-am enuntat.

Nici o schimbare valutara nu este pentru profesionisti. Am avut o cititoare care s-a urcat pe trenul dolarului inaintea mea, dupa ce a citit ce am scris.

Eu, mai initiat, m-am cacat pe mine la 3,2385, pretul care mi-a fost oferit de banca , ea in schimb, mai neinitiata, a cumparat ceva ceva mai scump, poate pe la 3,25-26. Sta in momentul de fata cu un castig mult mai frumos decat al meu.

Valutele oscileaza intr-adevar dar ajungeai destul de departe daca faceai tocmai invers fata de ce te invatau sa faci expertii BNR, si alti experti.

Eu sfaturi nu am dat nimanui, dar toti cei ce au dorit au putut citi ce am scris. Ideile mele le-am facut publice tocmai pentru ca se deosebeau de ideile standard. Am considerat ca este bine ca oamenii sa poata citi si despre alte perceptii.

Cum am mai spus si altora eu fac ceea ce cred eu ca este bine pentru mine. N-am tinut insa secret niciodata ceea ce am facut. Puteam sa ma apuc sa iau bani pentru analize si recomandari, pentru ca pana acuma ele au fost mul mai bune decat le vedea Flavian. Nu am facut acest lucru tocmai pentru ca toti cei care doresc sa poata avea acces la ceea ce scriu.

Iti pot spune totusi ce as face eu, fara nici o intentie de-a te influenta. Observa! "Sucesurile" pe care le-am avut pana acuma nu ofera nici o garantie pentru viitor, decat poate una statistica. Cu banii pe care ii ai, si plecand de la faptul ca pari a fi speriat de piata si de volatilitatea ei, un lucru normal dupa parerea mea, eu nu as face nimic. Plec dupa cate observi de la premisele tale. Pentru ca sunt convins ca ai avea nopti nedormite in cazul in care piata ar merge impotriva ta.

Cel mai imortant lucru de acum incolo este sa poti avea grije de banii pe care ii ai. Asa in lei cum sunt. Ai putea ramane surprins pana la urma de locuinta pe care o vei putea cumpara cu acesti bani. Odata ce tot ce este menit sa cada a cazut acolo unde trebuie.Eu vad totusi ca vor mai trece niste ani buni pana atunci.

Eu nu cred ca euro va urca atat de mult fata de leu incat sa-ti produca pierderi semnificative. Ba eu cred ca va bate pasul pe loc in jurul nivelelor actuale cu tendinte de depreciere mai tarziu.

Alternativa! O locuinta cumparata acum sau in curand de la cineva presat de situatie, si nu de la agent imobiliar, din moment ce tu nu vrei sa speculezi. Rezulta- o siguranta ca nu-ti va manca banca banii+locuinta de care te folosesti in fiecare zi. Se va mai deprecia probabil dar tu nu ai luat-o pentru investitie ci pentru folosinta.

Adrian spunea...

Vreau sa iau creditul in lei dupa cum am spus si atunci m-am gandit ca ar trebui sa economisesc tot in lei.Oricum nu ma grabesc prea tare.Daca as lua credit ipotecar in lei cu o dobanda rezonabila as plati practic doar diferenta intre dobanda depozitului la lei si cea a creditului undeva la 1-2% practic ,plus ca daca valoarea locuintei va fi undeva pe la 200000 ron maxim pot spune ca sunt acoperit integral sau chiar peste cu rata din dobanda la depozit.Daca mai scade dupa ce o cumpar nu e o problema cat timp eu imi pastrez cash-ul care depaseste in curand cu cel putin 50% valoarea casei.Poate mai iau una daca tot am ghinionul asta :-).Ideea am citit-o intr-o carte a unui american.El recomanda valoarea locuintei sa fie maxim salariul pe trei ani si sa fie maxim 50% din totalul averii personale ,restul fiind cash , aur ,actiuni.Cred ca daca romanii citeau cartea asta nu se aruncau ca orbii la imobile umflate.Multumesc pt opinii.

Adrian spunea...

P.S.
M-a speriat putin un analist care vedea noul culoar la eur/leu intre 4,4-4,8 ron.

Florin spunea...

Adrian, tot timpul dobanda la credit este mai mare decat cea la depozit. Si pe langa dobanda mai sunt si comisioane si alte costuri ascunse. Nu am o oferta de credit in fata, dar din experienta, iti spun ca diferenta intre un credit si un depozit este mai mare de 1-2 procente.
Imi permit sa-ti ofer un sfat: inainte sa te angajezi la un credit, pune totul pe hartie si analizeaza daca este mai bine pentru tine sa cumperi locuinta cu cash sau prin credit.

Horea spunea...

Adrian, apropo de ce spune Florin. Un credit nu este nicodata mai bun decat plata cu cash, adica o afacere incheiata si fara dependente. Orice dobanda vei avea, ea se adauga la pretul de achizitie umfland-o cu procentul corespunzator. Pune-te intr-o situatie extrema, in care familia nu mai are nici un venit.

Putin probabil dar un test de stres perfect. Cu o locuinta platita integral nu vei avea probleme nici in acest caz, pentru ca nu ai de platit nimanui nimic. In cazul unui imprumut lucrurile se ingroasa. Chiar cu bani pusi la o parte. Pentru ca nimeni nu stie si nu va sti exact niciodata cat poate tine o situatie de incordare economica. Cu atat mai putin in conditiile de azi.

AristotelCostel spunea...

... scrie la carte ca 50% din avere goes to cloace, deci... iei un credit.

In carte nu scrie nimic despre volatilitatea cursului... din moment ce obiectivul de baza consta in maritarea cash-ului.

N-are relevanta nici faptul ca cloaca medie este complet inaccesibila romanului... mediu care, culmea, locuieste in cloaca... dar nu in copaci, atat doar ca... nu si-o permite nici de 10 ori mai ieftina... situatie care poate continua la infinit pentru ca Romania e altfel. Tot timpul a fost altfel. :)

Adrian spunea...

Offf!!! Am starnit furtuna ... Draga Florin si AC va respect parerile si aveti dreptate in mare parte.Numai ca daca ajung sa dau chirie intr-un an peste 10% din valoarea unei locuinte zau ca ma voi gandi sa o cumpar.In provincie stiu orase unde chiria pe un an e 15% din valoarea locuintei.Nu o iau cash e adevarat dar o pot plati in orice moment daca banca devine nesimta (ceea ce e putin probabil la Prima Casa in lei).Poate ca daca se ingroasa gluma trec leii in valuta si daca cloaca va scadea in valuta (in lei nu cred sa scada mai mult de 10% pe an adica exact chiria/rata)nu are decat.Ideea e ca nu o iau sa o vand maine ci doar sa ma coste mai putin decat chiria si sa nu mai depind de cei care inchiriaza.Oricum daca voi avea o oferta din afara tarii candva in viitor voi achita pe loc si zbor.Dar pana atunci mai am ceva treaba pe aici.Iar pt Florin asa este cum spui tu numai ca eu voi avea in cash dublul valorii locuintei ,iar in averea personala nu va depasi 25%.Eu zic ca nu ma expun prea mult daca dau pe o cloaca salariul meu pe trei ani si am cash cam dublul valorii ei.

Adrian spunea...

@Horia
Nu sunt de acord cu ultima postare.Stiu pe cineva care a luat pe cash o locuinta cu 60000 euro in 2009 si mai avea cash doar 8000 euro.Era un tip foarte optimist din fire cu un serviciu bunicel iar banii i-a strans in cativa ani.De sase luni e somer si deja e presat sa vanda.Daca o lua pe credit si acum avea si cei 60000 euro alta era situatia.Plus ca daca schimba euro in dolari era chiar foarte ok avand in vedere aprecierea.

Adrian spunea...

Drag AC,
Eu iau credit in lei ce treaba am cu volatilitatea cursului?Si la un mp egal cu salariul mediu din Romania in lei.Unde gresesc?

Florin spunea...

Adrian, atentie, eu nu-ti spun nici sa cumperi nici sa nu cumperi. Tu esti in masura sa apreciezi ce-ti este mai util: sa ai o locuinta a ta sau sa stai in chirie. Dupa cum ti-a explicat si Horea, tot timpul o locuinta cumparata prin credit este mai scumpa decat una cumparata prin cash. Dar asta este valabil in conditiile in care ai de gand sa locuiesti in ea cel putin pe durata creditului. Daca perspectivele tale sunt altele, TU esti cel in masura sa analizezi diferitele scenarii care ti se aplica.

Florin spunea...

@Adrian
Analiza ta nu este completa. Cunostinta ta, din 2009 pana cand a ramas somer a castigat niste bani care au fost utilizati in diverse scopuri(din moment ce acum este presat sa vanda). Daca facea atunci credit, din aceste sume castigate ar fi trebuit sa plateasca ratele, iar pentru atingerea acelor scopuri(presupunem ca ar fi facut aceleasi lucruri) ar fi trebuit sa utilizeze depozitul.

Deci problema lui nu este ca a cumparat cash, ci ca si-a consumat toti banii castigati.

PS. Ce-l preseaza sa vanda, din moment ce nu are nici o rata de platit?

AristotelCostel spunea...

Eu nu fac caz de "prabusirea" leului acum intrucat s-ar genera confuzia ca ar mai merita sa scapi de lei.
Din punctul meu de vedere, cel mai bun moment pentru a scapa de lei a fost pe vremea... lui gogu.
Cand devenise intr-atat de agresiv ca nu-i mai ajungeau monitoarele sa ne umple de rahat, am cumparat dolari la "Phootoo-i ma-sa".

Si arhanghelu' mihail a patit la fel cand i-au zburat bocii si ungurenii.

Principial, orice credit e caca. Nimeni n-are nevoie de credit decat pentru idei de afaceri... beton.

In general, cei cu bani sunt un fel de vaci bolande... fara idei, iar spiritele libere, cu 100 lei in buzunar de la mama... mustesc de... idei... de afaceri. Printre cele mai in voga idei se numara si cumparatul de cloaca_care se plateste singura... la nevoie, bineinteles.

Raportat la chiriile din Romania, conform cartilor pe care le-am citit eu, 10 k e pretul median per cloaca medie... sustenabil.

Grija ta principala ar trebui sa fie protejarea puterii de cumparare a banilor tai si eventual s-o sporesti sub pretextul... protectiei :), iar daca "trece de 4.5", hartia fizica te va scapa de cateva nopti nedormite... in strada. :D

P.S. Prietenul tau e mare amator de prostii. A cumparat la un pret mare, iar acum "trebuie" s-o vanda. Cumva... n-a stiut in 2009 ca-si marita toti banii pe o cloaca? Nu era hotarat sa-si petreaca restul zilelor acolo din moment ce a plusat "all in"?

Anonim spunea...

@AC
A luat-o cash pt ca se ferea de credit ca de dracu,stransese banii si cand a vazut locuinta aproape la jumatate de pret nu aputut sa reziste.N-am prea inteles faza cu trecutul de 4.5 si noptile in strada.Poti fi mai explicit ca nu toti suntem genii :))

Adrian spunea...

@AC,
A strans banu si cand a vzut pretul la jumate nu a putut rezista.De credite fugea ca de dracu si oricum in 2009 erau dobanzi imense.Asta e s-a ars.Naspa ca are si copii.Vrea sa-l vanda sa emigreze in Canada dar nu mai ia pe el cat a dat prea curand.Dupa ce a intrat in somaj a realizat ca are putini bani pusi deoparte.Deh vremuri bune ,concedii de mii de euro ,excese.Asa-i romanu pana da de dracu.N-am prea inteles faza cu trecutul de 4.5 si dormitul in strada.Dar ma rog nu toti suntem genii...Poate imi explici ce ai vrut sa spui.

Adrian spunea...

@AC
De acord cu tine ca orice credit e kk in afara celui pt afaceri beton.Dar scopul meu nu e sa iau credit .Creditul e doar un mijloc.De ce as baga banii mei intr-un imobil cand pot sa-i iau de la banca si cu garantia statului ?Mai ales cand sunt inca supraevaluate locuintele.Trec de la chiria la toti nebunii la chiria/rata la nebunii din banci.Daca nu imi mai convine le dau cheia si la revedere.Isi ia garantia de la stat ,executa imobilul si gata.Ce mare risc am eu?

Adrian spunea...

@AC
Cat timp multi isi permit masini de 10000 de euro nu cred ca vor cobori cloacele la 10000.Cel putin nu in urmatorii ani :).Sincer mp egal cu salariul mediu mi se pare ok.Sau median cum zici tu ca sa fie mai aproape de realitate.

AristotelCostel spunea...

:) Spui prostii cu... masini. Si anturajul nu te recomanda sa ne spui ce crezi. Importanta e... realitatea.

MP-ul de cloaca medie ar trebui sa fie 1-2 salarii medii cu o singura conditie... mp de cloaca noua.

Pentru toate celelalte (dormitoare ceausiste expirate) exista Mastercard.

Mai bine de 50% din fondul locativ clocard este expirat. Nicio banca nu acorda credit pentru astfel de catastrofe. "Jumatatea" asta se va situa sub 10k... cealalta... peste. Nu-i nevoie de... credinta.

Florin spunea...

>Ce mare risc am eu?

Pai riscul tau este sa pierzi banii de avans, rata/chirie(tot banii tai sunt), eventualele renovari si imbunatatiri si mobila.
Daca e mare sau mic, tu trebuie sa decizi.

Adrian spunea...

@AC
Pai zici ca spun prostii si dupa imi dai dreptate (vezi valoare mp) :).Normal ca nu vorbeam de cloace antice.Stiu ca nu ma recomanda anturajul si de asta incerc sa-l schimb :).
@Florin
Avansul e mai nimic iar rata daca r e sub chirie si am garantie de stat eu sunt ok.Bine nu chiar acum ,mai astept.

AristotelCostel spunea...

"Spui prostii cu... masini."

Ma rog, spui si alte prostii. N-ai nicio garantie de stat.

Banca are.

Adrian spunea...

Vorba vine ca am eu ,normal ca banca are garantia dar ma scuteste pe mine indirect.Am scris la repezeala deh :).Cu masini nu spun prostii.Uita-te in parcari si pe sosele.Off esti mai rau ca un avocat :)

AristotelCostel spunea...

decat

Adrian spunea...

@AC Off, o sa ajung sa vorbesc ca in DEX...Tu chiar nu gresesti niciodata?Scriu pe un blog nu dau lucrare la limba romana.Oricum esti bun desi esti cam acid.Daca scriam nici o in loc de nicio la fel sareai?:)

AristotelCostel spunea...

Nu.

Ca, decat, doar... sunt probleme specific bucalesti.

Horea spunea...

Adrian, banca are garantia statului spune Costel si are dreptate. Eu m-as intreba totusi! Ce garantie? Pentru ca atunci cand Ponta sau altul nu-si va mai putea onora garantiile fata de banci ea va veni dupa tine.

Esti deosebit de naiv atunci cand mai crezi in garantii! Mai ales in cele date de stat. Si nu de orice stat. Ci de cel roman reprezentat de cei pe care ii vezi in actiune. Cei care nu au precupetit nici un efort ca sa te jefuiasca din 89 incoace, exact cat le-au putut duce muschii.