Bun venit la o pagina socio-economico-politica!

Doua din componentele enuntate, politica si economia nu pot exista una fara de alta."Unde-i economie apare banul, langa ban apare politicul" Horea Mihaltan

Acumularea de cunostinte este primul pas spre orice reusita" Horea Mihaltan

Intelege ceea ce faci! " Horea Mihaltan

Un om interesat poate invata orice." Horea Mihaltan

Un popor cu mentalitate ignoranta va alege politicieni ignoranti, osandindu-se astfel la un trai ignorat" Horea Mihaltan

Mentalitatea este piatra de temelie a societatii" Horea Mihaltan

Nici o societate nu poate fi mai buna decat constructorii ei"
Horea Mihaltan

Lectura este un lucru benefic cu o conditie! Daca intelegi ceea ce citesti". Horea Mihaltan

A invata este o prestatie, a preda este o arta. Sublimul este cand ii faci pe altii sa inteleaga, ceea ce ai invatat." Horea Mihaltan

Oamenii nu-si schimba caracterul, isi schimba doar mastile cu care vor sa-l acopere. Horea Mihaltan

Daca schimbi felul in care privesti lucrurile, lucrurile se schimba". Wayne Dyer

Democracy is when the indigent, and not the men of property, are the rulers." - Aristotle





joi, 15 aprilie 2010

290 de km in 6,5 ore

Nu, nu este vorba de titlul unui roman. Este vorba de o calatorie facuta de mine chiar ieri la Bucuresti. Se apropie data de 17 aprilie, data expirarii vechiului meu carnet de conducere, dar si o data deosebit de importanta pentru bursa. Voi revenii la intervalul 14-17 aprilie in actualizarea saptamanala. Nu am vrut sa merg cu masina la Bucuresti fiind totusi vorba de un drum de cca 7 ore. Am inceput sa cercetez si sa cantaresc posibilitatile care mi s-au oferit. Avion dimineata la 6 din Tg- Mures inapoi la ora 21 aceeasi zi doar marti si joi. Ma uit si la mersul trenurilor.

Tren din Bucuresti spre Sighisoara la ora 13. Perfect imi zic. Iau avionul incolo si revin cu trenul, nevoind sa petrec mai mult decat strictul necesar in capitala. Avionul ca pe vremea raposatului dar cu personal ceva mai simpatic si mai vioi, zbor cca. 45 de minute. Spre ambasada iau expresul, un autobuz. Oamnii vorbesc in soapta sunt placut surprins. Soseau Kiseleff: Banda pentru ciclisti, curata, inclusiv parcul, incepe sa-mi placa ceea ce vad. Intru la ambasada la ora 10 ies dupa cca 2 minute cu noul carnet in mana si merg sa-l intalnesc pe Vlad, un tanar cu firma. Vlad se vaita injurand hotii si statul, dar l-a votat pe Basescu. Langa muzeul Antipa, locul din care m-a luat Vlad se pichetaza din nou. Oamenii isi aleg hotii ca mai apoi sa protesteze impotriva lor. Pe buze imi apare un zambet si merg mai departe. Dupa un pahar de vorba cu Vlad iata-ma in gara de Nord. N-am mai fost cu trenul de o vesnicie.

Cer un bilet de calsa intai in amintirea desagilor care mi-au fost trantiti de cap pe clasa a doua in tinerete si ma indrept spre peron. Incerc sa obtin informatii despre linia de plecare a trenului si mi se raspunde civilizat. Ma urc la clasa intai fara sa ma uit la numarul vagonului. Curatenia din tren si aspectul vagonului ma surprind. Vine conductorul. Zambeste si ma indruma intr-un alt vagon care nu va fi decuplat la Brasov. Trec prin vagoanele de clasa a doua la fel de curate, diferenta de clasa aproape ca nu se vede.

Trenul porneste la ora 13 fix. Apare mai apoi un conductor grasut si fara gat ca pe vremuri, dar zimbaret si el. Spre marea mea mirare ureaza la toata lumea o calatorie placuta si o zi buna. Cortina cade insa exact in acest moment. Scena se schimba actorii sunt aceasi. Trenul sta mai mult decat merge. Cand merge, merge incet ca sa nu deraieze, cu un vuiet amenintator al rotilor in curbe.

Ajung in Sighisoara la ora 19,20, obosit si cu o constatare. In Roamnaia post Ceausista doar avionul mai are viteza pe care a avut-o atunci. Restul lucrurilor merg tot mai incet cu o velocitate aproape de zero, ca si economia de fapt. Am incheiat acest pasaj si il vad deja pe gore sarind.

Pai asta nu-i economie! Ce are blogul asta de-a face cu o calatorie? Ai transformat blogul economic intr-unul geografic? etc. Asta nu-i economie? Hai sa va demonstrez numaidecat "tutulor" exact contrariul. Poate se va intelege si in tara asta intr-o buna zi ca, lucruri aparent diferite sunt de fapt strans legate intre ele. In acea zi, in caz ca ea va veni vre-o data, pretentiile precum si gradul tau de intelegere vor fi foarte diferite fata de cele pe care le ai azi. Tot in acea zi iti garantez ca Roamnia va fi o alta tara si va arata cu totul diferit.

Iata acum si legaturile pe care aceasta poveste le are cu economia: Drum de 7 ore cu masina si 6,5 ore cu trenul, pentru strabataerea a 290 de km, sunt cifrele valabile si pentru transporturi.
Transportul marfurilor este o parte foarte importanta a econmiei, capish? Acum stirea soc pe care ai stiut-o dar ai neglijat-o. Pe vremea raposatului acelasi drum cu trenul era facut in 4 ore.
Intrebare: Incotro se indreapta o tara ale carei transporturi au devenit mai precare in capitalism decat in comunism?

Oare cine este sau sunt cei responasabili pentru aceasta stare de fapte? Este oare o intamplare faptul ca justitia, sanatatea, industria si agricultura au aceeasi velocitate ca si trenul? Ai observat probabil ca velocitatea furtului creste pe zi ce trece. Vezi cum se leaga lucrurile intre ele? Vezi cum totate tarile functionale, cu neajunsurile pe care le au si ele, si-au plasat grosul velocitatii in alte domenii decat cel al furtului, fara nici o exceptie. Observa inca o data legatura stransa care exista intre nivelul de trai, infrastructura, transport, sanatate, justitie, agricultura, precum si intre punctul de balanta a minciunii fata de adevar, a competentei, fata de incompetenta.

In faza in care ne aflam este mai bine ca Isarescu mananca acasa, ca sa nu-l mai intrebe lumea de cursul leului. Cei care l-ar fi ascultat ar fi fost ruinati azi, in caz ca se luau dupa el. Sa vedem acum daca exista tendinte evolutioniste in gandirea oamului de rand? Exista cu siguranta vezi exemplele de mai sus. Omul de rand vrea si ca atare incearaca. Cei cu cheia in mana, oameni proveniti aproape in totalitatea lor din vechiul regim, refuza insa categoric sa le deschida usa. Tragedia romanesca este asadar in opinia mea urmatoarea: Cel care vrea sa deschida o usa da cheia mereu unuia caruia nici nu i-a trecut prin cap sa o faca.

9 comentarii:

Dragos Bora spunea...

"Pe vremea raposatului acelasi drum cu trenul era facut in 4 ore."
---
Depinde si de... 'raposat'... ;-)

"Trenul 'Carpati-Expres' a fost pus in functiune la data de 27 iulie 1928 pe distanta Bucuresti-Brasov. [...]
intregul parcurs fiind efectuat in 3 ore si 14 minute. [...] LA data de 6 octombrie 1929 se pune in circulatie pe distanta Bucuresti-Galati trenul 'Dunarea Pullman Expres'. Traseul, in lungime de 260 de km, era efectuat in 3 ore si 42 de minute, cu o viteza medie comerciala de 70.27 km/h.

'Fulger Pullman Expres', 'Trenul albastru', este pus in circulatie la data de 22 mai 1933 pe ruta Bucuresti-Constanta. Intregul traseu de 231 km era parcurs in trei ore si cincisprezece minute, realizandu-se o viteza medie comerciala de 68 km/h. [...] Prin eliminarea opririi de la Fetesti timpul de mers s-a redus la 2 h 57 min., realizandu-se o viteza comerciala de 78,3 km/h. In anul 1987, acelasi traseu era parcurs de trenul rapid 'Callatis' in 2 h 30 min. . [...]"

"75 de ani de la aparitia unei locomotive celebre pe reteaua CFR: Pacific 231" de Dr. ing. Gabriel Popoviciu si Dr. ing. Serban Lacriteanu, publicat in revista "Modelism" 3(20)/1988

Informatii-economice spunea...

Parerea mea este ca cineva doreste falimentul CFR pentru a mai face inca o privatizare monumentala.
Nu ar mai putea construi nimeni infrastructura feroviera in aceasta tara dar de reparat s-ar putea.
Poate tot raul spre bine! In sensul ca mai rau decat atat nu s-ar putea. un drum cu trenul are o durata de obicei mai mare decat un drum cu masina (in care mergi cu viteza normala), ca sa nu mai spunem ca si costa la fel cat drumul pentru o singura persoana in timp ce in masina poti indesa pana la 5 persoane.
De la CFR in schimb s-a furat pana acum mai mult decat din alte locuri. Daca te vei duce la baza ministerului transporturilor de la Snagov si vei compara lucrarile cu devizul vei vedea de ce:).

Horea spunea...

Dragos Bora,

Multumesc pentru comentariul tau. Uite ca vii cu date de care nu aveam habar. Omul invata cat traieste. Concluzia nu e mai putin trista.

Iata ca pana si in anii 30 viteza comerciala a trenurilor era mai performanta decat cea de azi, anul 2010.

Emanuel Enache spunea...

Domnule Mihaltan, felicitari pentru postare!
De la inceputul lui decembrie am inceput sa fac cu regularitate acest drum si prin urmare am avut suficient timp sa ma gandesc la lucrurile scrise de dumneavoastra. Explicatia oficiala a CFR-ului pentru cresterea cu peste 50% a termenului calatoriei pe aceasta ruta este aceeea ca pe tronsonul Comarnic - Predeal se lucreaza la modernizarea infrastructurii si practic se circula pe un singur fir. Recordul trait de mine pe aceasta ruta a fost de 11,5 ore, intr-o duminica seara cand s-a rupt firul de inalta tensiune pe unicul fir iar 12 trenuri de calatori au ramas imobilizate in asteptarea constituirii echipei pentru situatii de urgenta a CFR si remedierea problemei.

Horea spunea...

Razvan,

Situatia deplorabila a infrastructurii romanesti este rezultatul egoismului, a egocentrismului si a avaritiei celor din conducerea CFR si a statului.
Am combatut de multe ori aceasta atitudine pe blog. De ce? Doar pentru simplul fapt ca orice munca se face cel mai bine in echipa. In Romania nu mai exista echipe doar interese personale. Iti garantez ca societatea este in cadere libera.

Se va opri din aceasta cadere doar in ziua in care se va descoperi si in Roamnia valoarea lucrurilor facute in echipa. Un om lipsit de empatie needeucat si fara respect isi concentreaza toata energia spre satisfacerea propriilor desfatari.

Pentru acesti oameni lumea inconjuratoare dispare. Berceanu si ceilalti ministrii de transport umbla pe acelesi drumuri ca si cetateanul, cel putin atunci cand stau la volan. Girofarurile care ii acompaniaza nu astupa gropi.

Armand,

Stiu ce spune CFR, Isarescu, Basescu, Boc, Geoana etc.dar nu ma intereseaza. In anul 2010 as dori sa jung la Bucuresti in 3 ore din Sighisoara pe calea ferata si tot in atata timp din TG- Mures pe sosea.

Este un drept al meu ca banii statului, ai mei, ai tai, sa fie cheltuiti in folosul tuturor. Acest drept stipulat chiar in legi romanesti este insa calcat in picioare de cei pe care continuati sa-i votati. Imi vine sa plang cand aud spunandu-se: n-am cu cine vota.

Pai daca ai descoperit acest lucru nu mai vota, pana in momentul in care vei considera ca ai cu cine vota. Daca te-ai duce la piata sa cumperi un bou si acolo ai gasi numai porci, ai cumpara unul numai ca sa vi si tu cu ceva din piata?

gore spunea...

Horea, uite ca nu sar in sus. Ai dreptate, transporturile au legatura cu economia. Am mai spus, suntem de aceeasi parte a baricadei, avem aceleasi pareri despre politicieni. Dar tu ai o tendinta de a nega totul.
Recunosti ca ai ramas surprins de schimbarile pe care le-ai vazut in Bucuresti, pe avion si tren. Si eu am fost surprins vara trecuta cand am trecut prin Bucuresti, dupa ce nu l-am vazut 5 ani. In pofida stirilor negativiste de la TV, ceva se face. Videanu, care nu se mai satura de terenuri concesionate pe 100 euro, a lasat ceva in urma. Spre deosebire de Boc la Cluj, care s-a remarcat numai prin arteziene, distrugerea centrului orasului si imbogatirea afaceristilor PDL.
Intre un conducator prost si unul hot, il prefer pe cel din urma. Probabil asa au gandit multi dintre cei care l-au votat pe Basescu. Toate alegerile de dupa 1996 s-au desfasurat pe principiul raului mai mic.
Legat de CFR. Romania a mostenit o infrastructura de cai ferate supradimensionata, care nu mai poate fi sustinuta intr-o economie de piata. Era inevitabil sa se ajunga la degradarea ei. Ar trebui pastrate si intretinute traseele principale. Cele secundare ar trebui concesionate operatorilor privati, chiar pe 100 de euro.

Horea spunea...

gore,

"Am mai spus, suntem de aceeasi parte a baricadei, avem aceleasi pareri despre politicieni. Dar tu ai o tendinta de a nega totul."

Tu pe care parte a baricadei esti esti? Putem sta in acelasi santz impreuna si apa poate sa ne duca pe amandoi.

Tendinta de-a nega totul: Aici nu am nici un comentariu las pe cei ce au citit saitul sa traga concluzii. Daca ai vrea cumva sa trag concluzii din experientele tale pozitive nu pot. Din ale mele mie mi se pare ca le-am tras intotdeauna si le-am descris chiar si pe aceasta pagina.

gore spunea...

Horea,
Poate ca a fost cam nepotrivit sa spun ca negi totul. Dar in mod clar, esti foarte nemultumit de Romania si romani.
Ti-as pune o intrebare. Daca esti asa nemultumit, de ce nu ramai de tot in Norvegia? De ce revii mereu in tara? Apoi mergi inapoi la lucru, apoi iar revii...
Si eu am fost un timp plecat. M-am reintors si intoarcerea a fost o dezamagire. Dar am invatat sa accept Romania asa cum e, cu bune si rele. As putea sa raspund eu in locul, dar as vrea sa te aud pe tine.

Horea spunea...

gore

Nu de Romania sunt nemultumit ci de unii romani. Imi iubesc tara si n-am confundat niciodata un teritoriu cu gunoaiele care il populeaza.

Revin si nici nu mai pot pleca acum pentru ca am parinti in varsta care au nevioe de ajutor. Tata a fost internat in spital si a fost tratat cu 7 diagnostice gresite.

Pentru starea asta de fapte nu e de vina tara ci oamenii care se intituleaza medici.Daca nu as fi venit tata nu mai traia azi. Eu spre deosebire de tine nu accept lucrurile asa cum sunt, pentru ca o asemenea conceptie ar fi mentinut sclavagismul si azi. Eu incerc sa fac ceea ce pot pentru a schimba ceea ce pot si nimic mai mult.